A Google vs. Motorola ügy margójára
Kétségtelenül a mai nap technológia híre az, hogy a Google megvette a Motorolát. Számtalan hazai és külföldi cikk született, van aki a tőzsdei oldalát közelítette meg, van, aki inkább az android vonalat lovagolta meg. Kétség kívül, szem nem maradt szárazon, miután bejelentették a felvásárlást.
Mit is jelent pontosan? A Google a Mobility mobilgyártó céget vásárolja meg, részvényenként 40 dollárért, mindösszesen több mint 12 milliárd dollár (több mint 2000 milliárd forint) értékben. Az összeg óriási, ráadásul a teljes egészet készpénzzel finanszírozta. A tranzakció idén év végén – illetve jövő év elején zárulhat le teljesen.
A Motorola bár szép sikert ért el a tengerentúlon az androidos készülékeivel, a korábbi meghatározó szerepét már nem tudta visszanyerni. Az Egyesült Államokban és Kínában volt igazán sikeres, leginkább a Droid termékeivel az iPhone egyik nagy ellenfele volt. Mobiltelefongyártó részlegét még tavaly választotta le – ez a Mobility – és elsősorban okostelefonokra koncentráltak. Ennek ellenére az áttörés nem jött meg. A cég alapvetően jó eszközöket gyártott, csak kicsit lassan reagált a piacra, a telefonokon az operációs rendszert pedig lassan vagy egyáltalán nem frissítette. Aztán úgy tűnt, hogy valami elkezdődött, hiszen a Google új, tabletekre kiadott Android verziója, a Honeycomb, a Motorola Xoom-on debütált. A siker azonban elmaradt. A készülék késésben is volt az iPadhez képest, és még drága is, nem beszélve a no-name távol-keleti ellenfelek készülék áradatáról, ami szintén ronthatta a Motorola piacát.
A Motorola megvásárlásával nemcsak egy komplett készülékgyártóhoz jut a Google, hanem szabadalmak ezreihez is, több mint 14 ezer már elérhető mobilipari szabadalom hullott az ölébe, több mint 7000 pedig még elbírálásra vár. A többi készülékgyártó tehát joggal aggódhat amiatt, hogy most egy még erősebb konkurenst kaptak. A Google viszont egy délutáni konferenciahívásban ennek az ellenkezőjéről igyekszik meggyőzni mindenkit. Elmondták, hogy a most megszerzett szabadalmakkal azon lesznek, hogy az Android köré kiépített üzleti rendszert megóvják, és fenntartsák. Azt is hozzátették, hogy az Androidtól és a cég többi üzletágaitól elkülönítve kezelik a most megszerzett Motorolát.
A Google éppen a múlt heti sajtótájékoztatóján fejette ki, hogy mennyire elkötelezett híve a mobilpiacnak, és ebben látja egyértelműen a jövőt. A többi gyártónak nagyon más lehetősége nem volt, de lényegében pozitívan reagáltak a Google bejelentésére. Menekülőútja ugyanis igazán egyik nagy gyártónak sincs, talán túlzottan is Androidra támaszkodott az utóbbi években a Sony Ericsson, LG vagy a HTC. A Windows Phone 7 egyértelműen csalódás egyelőre -ráadásul ott már van egy stratégiai partner, a Nokia -, a Samsung Bada rendszere pedig egyszerűen nincsen egy súlycsoportban az Androiddal. A nagy gyártóknak tehát meg kell bízniuk az óriásban, hogy az nem vágja el az útjukat.
A cég operációs rendszere csúcson van, napi több mint fél millió készüléket aktiválnak. Az egyetlen még elmaradt siker – szerintünk – a tabletek piaca. Ott még nem sikerült igazit alkotnia. A tavaly kiadott táblagépen még az Android korábbi verzióját telepítették a gyártók, ami nem igazán arra lett kitalálva. A Honeycomb már megérkezett, de igazán átütő sikereket nem értek el vele sehol sem. Egy erős készülékgyártóval, akivel ráadásul „közeli” viszonyba kerültek, talán ezt is el tudják érni. Nem lenne ezek után meglepő, ha a Google következő dev-mobilját a Motorola szállítaná.